Lühijutt: Helesinine kastan.

alone_blue_Blue_Tree_Wallpaper_2560x1920_wallpaperhi.com

Kastanipuu (Castanea) on pöögilaadsete seltsi pöögiliste sugukonda kuuluv puude perekond. Nad kasvavad kolmes piirkonnas: Vahemeremaades, Ida-Aasias ja Põhja-Ameerikas. Vahemeremaades kasvab üksnes harilik kastanipuu. Ida-Aasias kasvab 5 liiki, neist üks Jaapanis ja ülejäänud Hiinas. Põhja-Ameerikas kasvab 6 liiki, kõik USA-s. Hiinas on kastanipuid kasvatatud juba 6 aastatuhandet, Euroopas 3. Vanad kreeklased ja roomlased levitasid kastaneid teistesse maadesse. Puu ladinakeelse nimega on seotud tema nimi peaaegu kõigis Euroopa keeltes (wikipedia).

Nii nagu levib kastanipuu paljudes paikades üle kogu maa, pole ka minu kodukohas see haruldane. Siin külas pole talu, kus omanik ei saaks oma valdustest esile tuua ainsatki eksemplari. Paaril on suisa kastani alleed. Kellele ei meenuks algkooli ajast kunsti tunnid, kus kastanimunadest vahvaid kujukesi meisterdada sai. Ega siis minagi erand ole. Magamistoas oli terve riiul pisikesi kastanipõtru ja -notsusid täis. Vahemärkuseks mainin, et riiuli täitmise ülesande on endale nüüdseks saanud raamatud.

Hoolimata kastanipuu üsna laialdasest (ehk edukast?) levikust siinpool ilma, leian ma end ikka ja jälle istumas helesinise kastani all. Viimasel ajal küll järjest vähem ja vähem. See liik on samuti siin üsna suuresti esindatud, seega ei saaks seda kuidagi haruldaseks pidada. Siiski pole see laste loometöödes väga kasutusel. Ikka pruun kastanimunadest põder, mitte sinine. Vahel teeb see mind natuke nukraks, sest ka helesinine kastan on tunnustust väärt.

Kui nüüd rääkida sellest puust, mille all ma hetkel istun, siis mulle on see väga südamelähedane. Mäletan, kuidas lapsepõlves nii mõnegi suve okstel ronides veetsin. Mängisin, et olen maadeavastaja ja, et ladvast olid kõik uued avastused, maad kui peopeal. Isa on mulle siia kolm korda onni ehitanud. Mitte midagi peent või suurt, puu ei kannataks seda vist väljagi, aga armast ja hubast. Eriti armastasin võtta sahvrist tühja moosipurgi, selle poolenisti vett täis valada ja sinised kastanimunad sinna sisse ujuma panna. Võtsin purgi endaga onni minnes ühes ja vaatasin, kuidas päikesekiired läbi purgi paistes onni seintele siniseid mustreid tegid.

Teismeikka jõudes elasin üle mitu südame murdumist. Oh, kui väga ma kõiges pettusin ning elu nii kergelt oma ilu ja väärtuse kaotas. Vihasena kraapisin taskunoaga jämedamatele okstele kriipse peale. Täna, neid sõrmedega paitades, pean ma lihtsalt kergelt naeratama, sest polnud see olukord nii hull midagi kui see siis mulle tundus. Ka mu esimene, alguses mitte väga ebaõnnestunud, armastus on oma koha graveeringu näol puutüvel leidnud. Kui mina läksin keskkooli, kolis tema ära, seega hiljem siiski põhja läinud armastus.

Armas helesinine kastan, täpselt mu maja taga, on nagu mu päevik. Pigem, oleksin nagu lapsepõlvest saati siia oma memuaare kogunud. Padja alla tabaluku taha küll ei peida, kuid keegi ei suudaks siit midagi välja lugeda. Ise siia pilku heites äratavad end vaimusilmas kõik kukkumised, naeruhetked ja nutma puhkemised.

Kuna olen nüüdseks täiskasvanud ja ema-isa tiiva alt välja lennanud, teatati mulle, et “kahe vanainimese jaoks on meie talu liiga suur”, mis oli mulle rängaks üllatuseks. Minu lapsepõlve kodu läheb müüki. Muidugi ma saan ka oma vanematest aru, kuid mul on kahju. Eriti on mul kurb mõelda, et ma ei saa enam kunagi oma helesinise kastani all raamatut lugeda või piknikku pidada.

Ole hoitud, mu kastan, hüvasti.

(Käisin nädala algul peikaga Hiiumaal ning ka korra kalal. Õnge jõllitades riivas mind väike mõttelend ja panin selle lõpuks kirja. Kõik on puhas väljamõeldis ja omalooming.)

Lisa kommentaar

